Hoe werkt een goede Call to Action Button?

 In Email marketing

Hoe werkt een goede Call to Action Button?

Het verhogen van de interesse voor de nieuwsbrief van jouw bedrijf maakt deel uit van een doordachte marketing strategie. Hoe zorg je er dus voor dat de persoon aan wie je de nieuwsbrief stuurt, ook daadwerkelijk door klikt naar de website? Wij zetten een aantal factoren op een rij om ervoor te zorgen dat jouw ‘call to action’ buttons ook echt voor je gaat werken!

Het is niks nieuws dat wanneer je je mailbox opent er weer een aantal nieuwe nieuwsbrieven in je inbox staan. Gemiddeld doen mensen er iets minder dan een seconde over om te bepalen of de nieuwsbrief relevant is om te openen. Vervolgens duurt het ongeveer 3 tot 10 seconden voordat mensen bepalen of ze doorklikken om naar de website te gaan. Bij ieder persoon is dit hetzelfde, dus ook bij de doelgroep van jouw bedrijf.

De ‘Call to Action’ button

De vraag is hoe je de zogenaamde ‘click trough rate’(doorklikpercentage) van de nieuwsbrief kan verhogen bij jouw doelgroep. De vier belangrijkste aspecten om de ‘click trough rate’ te verhogen zijn het contrast, plaats, vorm en bericht.

  1. Contrast en kleur zorgen voor succes

Allereerst moet de ‘Call to Action’ button goed in het zicht staan. Als er geen contrast is, dan is het heel lastig om de button te vinden, en zal dus veel minder vaak worden aangeklikt.

Veel verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat kleuren veel invloed hebben op het gedrag van de klant. Wanneer de ene button in de nieuwsbrief belangrijker is dan de andere, dan is het verstandig om deze een andere kleur te geven. Dit kan je doen voor bijvoorbeeld een speciaal aankoop proces of voor het inschrijven op een evenement. De kleurenhiërarchie kan voornamelijk conversie verhogend zijn wanneer er meerdere buttons op de website staan die belangrijk zijn. Voorbeelden hiervan zijn een ‘bestel nu’of een ‘contact’ button.

Welke kleur voor de perfecte button?

De kleur heeft heel veel invloed op de ‘click trough rate’. Maar welke kleuren het beste werken voor een ‘Call to Action’ button.

  • Oranje: de ‘perfecte’ ‘call to action’ kleur.
  • Rood: een klassieke ‘call to action’ kleur.
  • Geel: trekt de meeste aandacht als ‘call to action’ button
  • Blauw: goede kleur voor ‘negatieve’ ‘call to action’ buttons, hierdoor zal men hun keuze nog een keer overwegen.

De kleuren die je voor de ‘call to action’ buttons kiest moeten natuurlijk ook binnen het design passen van de nieuwsbrief en de website. Een goede manier om te testen welke button het beste werkt, is om een AB test te doen. Hierbij verstuur je twee verschillende mails om te kijken bij welke mail de ‘click trough rate’ hoger is. Belangrijk is om wel twee significante testgroepen te gebruiken.

  1. Succes door de ‘Call to Action’ button op de juiste plek te plaatsen

Naast het contrast en de kleur van de button is het ook van belang dat de button meteen in het oog valt. Er zijn meerdere onderzoeken geweest waaruit bleek dat witruimte een belangrijke factor is bij het plaatsen van een ‘call to action’ button. De button moet dus niet te dicht op de tekst staan.

Ook kan het erg handig zijn om de echt belangrijke buttons meerdere keren terug te latenkomen in een mail. Zo kan je ervoor kiezen een grote ‘call to action’ button te plaatsen en deze nogmaals klein terug te laten komen rechtsboven.

  1. Meer succes door de ronde vorm

De vorm van een ‘call to action’ button is even belangrijk als de kleur, het contrast en de plaats. De buttons moeten goed bij de huisstijl passen, waardoor deze buttons niet ongepast lijken. De drie belangrijkste redenen om te kiezen voor een button met ronde hoeken zijn:

  1. Ronde hoeken wijzen altijd naar binnen, een klant kijkt dus direct naar het midden van de button, waar de belangrijkste tekst staat.
  2. Strakke hoeken worden geassocieerd met een waarschuwing, het wordt dus als negatief ervaren.
  3. Ronde hoeken kosten minder moeite om te bekijken. Uit onderzoek bleek dat mensen het lastiger vinden om naar scherpe hoeken te kijken dan ronde hoeken.
  1. Meer succes door een goed bericht

Naast alle bovenstaande punten is het ook belangrijk dat jouw nieuwsbrief waarde toevoegt voor de klant, dat is namelijk de belangrijkste reden waarom iemand op jouw ‘call to action’ button zal klikken. Hoe zorg je ervoor dat alle ‘call to action’ buttons een hoge ‘click trough rate’ krijgen? Lees dan snel verder!

  1. Maak gebruik van directe en simpele taal. Kort maar krachtig is het motto!
  2. Gebruik een makkelijk te lezen lettertype. Voorkeur gaat uit naar een bold lettertype omdat dit nog makkelijker leest dan het reguliere lettertype en er goed tussenuit springt.
  3. Maak gebruik van een subline bij je ‘call to action’ button. Vertel kort maar krachtig wat een klant krijgt als ze op jouw button klikken.
Recent Posts
Showing 95 comments
    pingbacks / trackbacks
    Contact

    Start typing and press Enter to search